I en tid der telefonoppringing og «cold calls» blir omtalt som dødende, har salg gjennom e-post blitt mer og mer viktig.
Hver eneste gang du trykker «send» i en e-post ligger det en mulighet for deg til å bygge tillit, gi merverdi og deretter guide dine kontakter gjennom hele kjøpsreisen eller å forsette samtalen med dine nåværende kunder.
Vil du vite hvordan vi i Training bruker e-post i vår salgshverdag? Våre beste insidertips lærer vi deg på Salgsskolen - vår Salgsutdannelse over 12 måneder.
Her i dette blogginnlegget deler vi 8 av våre (og HubSpots) mest effektive tips, samt viser deg AIDA-modellen, men først:
Hovedpoenget er dette:
1) Send den riktige e-posten, til den riktige personen på, det riktige tidspunktet
For å sende den riktige e-posten er du nødt til å forstå 2 viktige ting:
- Hvorfor du sender e-posten (ditt mål)
- Merverdien du leverer til mottakeren ved å sende e-posten
(For å unnga søppel-folderen i e-postmottakeren, er du nødt til å gi faktisk verdi til dine leads og kunder)
Så hvordan bør du gjøre dette i praksis?
Her er 8 tips fra HubSpot Academy for å selge med e-post:
- Tenk kontekstualisert
- E-posten skal passe inn i kundens kjøpsreise – det gjør den relvant og «på tiden»
- Vær menneskelig og hjelpsom
- Segmenter listene dine i mindre grupper etter interesser. Dette hjelper deg å få et mer målrettet budskap ut, som igjen er mer relevant for hver enkelt persona. Eksempel: Tenk på nivået leadsene er på (Lifecyckle stage) – det er forskjell på nye leads, eksisterende kunder og tidligere kunder, og disse bør derfor behandles forskjellig når du kommuniserer med dem gjennom e-postmarkedsføring.
- Beste sendetid: gjør tester på når på tidspunktet det er best å sende en e-post til dine kontakter.
- Ha orden i CRM-systemet ditt slik at du unngår å sende feil e-post til feil kontakt. Det er forskjell på de e-postene du sender til leads, som handler om prospektering og tilbud på dine tjenester, og det du sender dine kunder – som du heller må sende engasjerende nyheter og tilbud spesifikt rettet mot, slik at de går fra å være kunde til å bli ambassadør av deg og dine tjenester.
- Sett faste tidspunkter og avklar disse på forhånd med dine e-postlister. Hvis noen ikke forventer å høre fra deg, har du egentlig ikke tillatelse til å sende dem noe.
- Emnefelt, epostadresse og forhåndsvist tekst: Ha en god e-post layout, tenk igjennom headinger & emnefelt og send fra en personalisert e-postadresse
2) AIDA = Attention, Interest, Desire, Action
En annen nyttig rettesnor er å følge AIDA-prinsippet.
Attention: Du må vise målet med e-posten tidlig, og dernest vekke interessen hos mottakeren.
Attention betyr også at emnefeltet må være relevant for mottakerens kontekst – altså kontekstuell, i tillegg til å være interessant nok for å åpnes. Det betyr også at du må sette opp layouten i e-posten din slik at den vekker interesse på toppen for dernest å trekke leseren nedover til målet i bunnen av e-posten (her plasserer du din CTA - Call To Action - Handlingsoppfordring).
Interest: Deretter må du fortsette å være interessant også etter at mottakeren har åpnet e-posten. Gjør dette ved å spille på hva som er relevant. Vit hvorfor du sender denne e-posten til disse personene.
Desire: Det neste steget er å bygge opp under deres ønsker og drømmer. Her er din mulighet til å vise hvilken verdi ditt produkt eller dine tjenester tilfører til den potensielle kundens drømmer og ønsker.
Action: Tilslutt må det være enkelt å få mottakeren til å gjøre som du ønsker. De må forstå hva de skal gjøre og hvordan. Hensikten med e-posten er å inspirere til handlingen du ønsker til slutt. Her setter du inn CTA – Call To Action – din handlingsoppfordring, som enten kan være: bestill her, klikk her for mer info, abonner på mine nyhetsbrev eller kjøp nå: få 20 prosent rabatt. Her er det viktig å bruke et klart og tydelig språk, slik at leseren skjønner nøyaktig hva han eller hun forventes å gjøre.
Eksempel:
Det trenger ikke være mer komplisert enn som så: Ha en fengende overskrift som vekker interesse, gi så informasjon som kan bidra til å møte mottakerens ønsker og til slutt: avslutt med en handlingsoppfordring «Get Started with Fundbox Today»
Kilde: HubSpot Academy + 3 Tips for Success With Segmentation
Bruk personalisering.
Alle e-poster du sender ut bør være personlige, for alle ønsker å motta en e-post som retter seg spesifikt mot seg. Selv om e-posten din sendes ut til 100, 200 eller kanskje til og med tusenvis av personer, betyr det likevel ikke at kontaktene dine bør behandles som en av mange.
E-post-personalisering går lenger enn å bare tilføre en personaliseringstoken (der navnet på mottakeren settes inn automatisk) men refererer mest av alt til at den bør være relevant. Personaliserte e-poster betyr å researche hva slags informasjon kontaktene dine kan ønske å motta mer informasjon om, for deretter å sette dette inn i konteksten av hva de opplever akkurat nå. Tenk tilbake til kjøpsreisen og hvordan du plasserer e-postlisten på denne skalaen.
Få e-poststrategien din på plass
Ved å tilby den mest relevante informasjonen til dine potensielle kunder gjennom e-post, har du mulighet til å få bedriften til å vokse, med de best passende kundene for din bedrift.
Markedsførere kan hjelpe til med å opprette forhåndslagrede e-post templates til salgsteamet. På den måten benyttes relevant innhold for hele salgsprosessen: altså i forkant for møtebookingen, i etterkant av første kundemøte og til slutt når kunden endelig er «closet». Da tar det ofte bare noen sekunder for selgeren å personalisere og tilpasse en selgende e-post.