Trainingbloggen

Prospektering i form av nettverksbygging – hva bør du tenke på?

job-interview-3410427_1920

En person som snakker varmt om deg er god å ha, og hvis han/hun snakker varmt om deg til mange er det «gull verdt», bokstavelig talt.

Alle bedrifter spør seg: «Hvordan få nye kunder?» «Hvordan få tak i flere bedrifter å selge tjenestene våre til?». På fagspråket kalles dette for å prospektere.

Prospektering dreier seg om målrettet innsats for å komme i kontakt med de riktige personene og/eller de riktige virksomhetene. Noen opplever dette som den tøffeste delen av jobben som selger, og det er åpenbart at grunnlaget for senere resultater legges i denne fasen. På hvilke prospekter skal vi bruke tiden vår – og ressursene?

spiderweb-28042_1280

Mange tenker ikke på eget nettverk som en mulig salgskanal. Ei heller på hva effekten på eget salgsbudsjett vil bli hvis du jobber målrettet for å utvide ditt eget nettverk.

Det har vært sagt at den beste tiden til å bygge nettverk er når du ikke trenger det.

Her gir vi deg noen råd til å få snøballeffekten til å rulle: 

Finn ut hvem du vil snakke med

Det finnes mange gode teknikker for å utvide nettverket ditt. Først og fremst: finn ut hvem du vil snakke med, både som kunde og/eller som ambassadør for deg og ditt firma. Oppsøk aktivt arenaer der slike personer treffes. Husk visittkortene og forbered deg på en kort og klar presentasjon. 

connections-2099068_1280



Dette krever at du gjør litt forarbeid. Husk: Vi er ikke på jakt etter flest mulige navn på listen, men de riktige navnene på listen. Hvem er dine drømmekontakter? Og hva kan du tilby dem?

LES OGSÅ: Slik bruker du e-post som salgsverktøy

Estimer verdien av en kontakt

e-commerce-2897798_1920

Når vi skal estimere verdien av en kontakt, er det snarere nyttig å se på hvem denne personen kjenner, enn kun på hva denne kontakten kan generere av inntekt direkte. En person som snakker varmt om deg er god å ha, og hvis han/hun snakker varmt om deg til mange er det «gull verdt», bokstavelig talt.

Vurder verdien på dine kontakter, og ta et aktivt ansvar for å bygge opp flere slike relasjoner.

LES OGSÅ: Tidsstyring – lær raske teknikker for økt kvantitet og kvalitet

Involver nettverksbygging i salgsprosessen

 

Enhver salgsprosess har mange punkter, men grovt forenklet kan vi trekke frem de to viktigste:

1. Første kontakt
2. Beslutning

LES OGSÅ: Styr mot resultat - Slik tar du ledelsen i kundemøter!

Det første skrittet er det vanskeligste, på grunn av at de færreste selskaper vet hvem deres neste kunde blir. I tillegg er det masse forberedelsestid involvert – det er den mest tidskrevende fasen i salgsprosessen. For de fleste innebærer den første kontakten kun at man blir enige om at man skal gå videre til neste skritt.

Tenk deg å få hjelp av nettverket til å komme i mål med punkt 2. En klar beslutning og signering av avtalen.

salg guide training 

SHARE THIS STORY | |

Søk

Nye artikler

Abonner på bloggen