Hvorfor skal du satse på salgstrening?
Salgsavdelingen er for mange bedrifter selve motoren som holder resten av systemet i gang. Ja, andre avdelinger og funksjoner er også viktige, men jeg tror jeg har de fleste med meg når jeg påstår at det hele begynner med salg.
Med salg kommer inntektene, med inntektene kommer investeringene, med investeringene følger bedre produkter, med bedre produkter kommer igjen økt salg og med økt salg kommer igjen nye muligheter til å vokse. Slik er kretsløpet i sunne bedrifter.
Salg er dermed kanskje den mest grunnleggende aktiviteten i en sunn bedrift. Har vi nok salg vil vi ha grunnlaget for å vokse og utvikle oss.
Svikter salget merkes det fort. Det hjelper lite å ha en fin strategi, hvis vi ikke har økonomien til å drive den. Med andre ord, svikter salget påvirkes resten av systemet.
Nettopp derfor er ledelsen opptatt av å holde salget oppe, Ofte gjennom insentiver som salgskonkurranser, bonuser og provisjoner.
Hva med salgskompetansen?
Men hva hvis du ikke har tilstrekkelig kompetanse i salgsavdelingen? Da stiller du fort med et handicap i forhold til konkurrentene dine. Det nytter lite med gode insentiver hvis kompetansen ikke er på plass. Med en kompetent og motivert salgsavdeling er du langt sterkere i kampen om den neste kunden, det neste salget og ikke minst mulighetene til å drive lønnsomt.
Vi leverer sykkelen til service med jevne mellomrom for å minimere sjansen for driftsstopp. På samme måte anbefaler vi å "vedlikeholde" salgsavdelingen. Med regelmessig trening opprettholder du et velfungerende og motivert salgsaapparat, som igjen reduserer sjansen for "driftsstopp".
Derfor påstår vi at riktig salgstrening vil lønne seg.
Investerer du i trening og holder den i tipp topp stand vil du også øke sannsynligheten for at resultatene du drømmer om vil komme.
Ønsker du å høre mer om hvordan dette virker i praksis er du velkommen til å ta kontakt for en uforpliktende og kostnadsfri prat.
Lykke til med salget!
PS I salg er antall kundemøter en viktig driver. Ønsker du våre tips til flere møter?