Trainingbloggen

Atferdsøkonomi og endring: Tre steg til endringer med suksess!

Selv om vi er aldri så motiverte viser forskning at vi mislykkes i opptil 90% av alle endringsprosesser!

Hva kommer dette av? 

Årsaken til at vi mislykkes er at vi mennesker ofte lar oss styre av følelsene fremfor den rene rasjonelle logikken. For de fleste av oss er ikke noe problem å forstå hvorfor vi må endre oss. Utfordringen er å holde ut over tid. En av hovedingrediensene til suksess er å involvere følelsene. Som professor Dan Heath ved Duke University, sa det på #atferdskonferansen 2018, "put feelings first". 

20180502_140319

Foto: Training. Professor Dan Heath i midten.

Først: Hvordan lykkes du med endringer? 

Ved å erkjenne at vi mennesker ikke er så rasjonelle som vi ønsker å tro har vi kommet et godt stykke på vei.

Vi mennesker fungerer etter to systemer (D. Kahneman, Thinking fast and slow);

  • System 1:  "Vanesystemet" vårt, “autopiloten”, som gjør ting nærmest uten at vi behøver å tenke oss om. Systemet er nedarvet gjennom tusenvis av år og sørger for at det meste vi gjør foregår uten for mye tenking. Vi styres av følelser: Eks. ved frykt reagerer vi med “fight or flight”. Systemet er lynraskt og er programmert til å ta minste motstands vei, jakter på kortsiktig glede fremfor langsiktig gevinst. Eks. vi vet vi ikke burde spise kake, men gjør det likevel....
  • System 2: Det andre systemet er det rasjonelle delen av oss. Dette jobber mye tregere og blir fortere slitent. Det er dette systemet som forteller oss at vi ikke burde spise mer kake, og er fint å ha når vi skal ta mer komplekse beslutninger som ikke er automatisert. For eksempel å finne ut hva 12x7 er, eller å analysere oss frem til hvilket pensjonssystem vi skal satse på.

For å lage et bilde på system en og to kan vi illustrere det slik:

Rytter og elefant-3

Fig. Jonathan Haidt (The Happiness Hypothesis)Rytteren og elefanten. Rytteren henspeiler på den rasjonelle delen av oss og elefanten på vanene/autopiloten. Hvem tror du vinner en diskusjon om vi skal spise kake eller ikke?

 Men det er håp. Slik kan du lykkes med endringer:

Tre steg til endringer med suksess: 

  1. Skap klarhet: Skap klarhet for rytteren. Rytteren må vi vite eksakt hvor den skal/hva vi skal endre.

  2. Motiver elefanten: Elefanten reagerer kun på følelser. Skap en sterk følelse av det du vil oppnå eller det du vil unngå. Bruke sterke bilder og mål som setter i sving følelsene.

  3. Finn beste praksis for å nå mål: Dvs. lær av de beste og kopier det de gjør. Eks. Hvis dere skal øke salget med 10%, finn ut hva de beste på dette området gjør og kopier dem. Definer de få viktige stegene du skal gjøre for å nå målet. Med en klar vei til målet blir det lettere å nå. 


Kommentarer til modellen:

1. Tabben vi oftest gjør er å si oss ferdige når målene er satt.  Skal vi lykkes, er dette bare starten.

2. Et mål snakker som regel kun det rasjonelle ved oss (rytteren). Det holder sjelden i lengden. Vi må derfor engasjere elefanten ved å skape følelsesmessig engasjement og motivasjon (passion).

3. Isteden for å finne opp hjulet på nytt, kopierer vi de som alt har fått det til. Dette sparer oss for enormt med arbeid, og gir oss en fasit som faktisk fungerer.

Veien videre:
Ved å motivere elefanten følelsesmessig (passion) sikrer du at både rytter og elefant går i samme retning. Når vi går i samme retning, er motiverte og vet hvordan vi skal nå målene, kommer resultatene.

Ønsker du å sparre rundt hvordan du kan skape varige resultater i din bedrift er du velkommen til å ta kontakt for en uforpliktende samtale med oss i dag. 

SHARE THIS STORY | |

Søk

Nye artikler

Abonner på bloggen