Trainingbloggen

5 gode grunner til å prioritere møtebooking

laptop-3317007_1920

Her i dette blogginnlegget skal vi gi deg 5 gode grunner til at du bør prioritere møtebookingen din – hver eneste uke. Vær forbered på å gå systematisk til verks, og prioritere annerledes enn du har gjort frem til nå.

Info: Først og fremst tar vi her utgangspunkt i telefonen som hovedverktøy for å booke møter. I et annet blogginnlegg har vi snakket om tips for å selge via e-post. Likevel er det fint mulig å ta i bruk disse tipsene også til målrettede e-poster og andre salgsaktiviteter. Men telefonen er ikke død, spesielt ikke for selgeren når hun skal skaffe seg flere møter. 

Her er 5 gode grunner til at å prioritere møtebooking vil gagne deg på sikt: 

1) Lærer deg å kalkulere verdi

Møtebooking er første steg på veien til å close salgene dine, det er du sikkert klar over. 

Da blir det viktig å spørre seg hvordan du får avtalt kundemøtene. Inbound Marketing? Kalde telefoner? Anbefalinger? Kanvas? Uansett hvordan du booker dine møter kan vi ikke poengtere nok hvor viktig det er å kalkulere hva dine prestasjoner og tid brukt på dette er verd.

Faktisk brenner vi så mye for dette punktet at vi har skrevet et eget blogginnlegg bare dedikert til det.
Les dette hvis du vil vite mer inngående om hvordan du kalkulerer verdien av møtebookingen din.

Vår antagelser er at hvis du får et forhold til verdien så vil det gi deg en ekstra motivasjon til å prioritere dette arbeidet.

LES MER: Møtebooking - Et tips du må kjenne til for å lykkes

2) Lærer deg å skille mellom gull og gråstein

rocks-2485461_1920_cut

 

Før du kan ta opp telefonen å ringe noen er du nødt til å ha gjort et lite forarbeid. Mange liker å kalle dette for (mini)prospektering. Det er helt avgjørende at du gjør dette som en del av din møtebooking.

Gjennom å identifisere og deretter initiere såkalte leads, eller muligheter, får du bedre innsikt og mer informasjon, og kan sile ut de som har middels eller høy sannsynlighet – og disse ringer du. Initiering innebærer at vi må ta kontakt, grave litt og avdekke potensialet. Kvalifisering av muligheter sikrer at du blir mer oppmerksom på hvor det er mest sannsynlig å finne «gull». Vi kaller disse gull-kandidatene for prospekter. Noen prospekter tar det lenger tid å utvikle, mens andre kommer relativt fort hvis timingen er riktig.

Det at du tvinger deg selv til å jobbe med møtebooking hver uke vil automatisk også «tvinge» deg til å gjøre denne mini-prospekteringsjobben. Sannsynligvis vil det gagne deg og selskapet du jobber for på sikt. Å skjønne hvordan du finner gull er som sagt «gull verdt» for alle parter. 

LES OGSÅ: Prospektering i form av nettverksbygging – hva bør du tenke på?

3) Lærer deg å bli mer effektiv

Når du driver med møtebooking, og vet at antall bookinger du får per time potensielt er verdt 100.000,- eller mer (les vårt tidligere innlegg om kalkulering av verdi) har du virkelig ingen tid å miste. 

Hvilke kriterier er viktigst for deg? Det handler om å raskt avklare om en potensiell kunde er «gull eller gråstein». Hvilke spørsmål skal du stille? Dette må du raskt lære deg å avklare - og på den måten garanterer vi at du blir mer effektiv. Derfor er vår påstand at hvis du jobber kontinuerlig med møtebooking hver uke, vil du også samtidig lære deg å bli mer effektiv i jobben din som selger. 

En god øvelse for å svare på spørsmålene er å sette deg ned sammen med en kollega eller en venn og diskutere hvordan du raskt skal kvalifisere navnene på listen din. Det sparer tid, men du har fortsatt en jobb å gjøre.

Har du nå klart for deg hvilke spørsmål du skal stille når du møter prospektene for første gang over telefonen?

LES OGSÅ:  Tidsstyring – lær raske teknikker for økt kvantitet og kvalitet 

4) Lærer deg å argumentere smart (hint: ikke push, men avdekk kundens behov ved å lytte)

Før du kan pushe på med dine salgsargumenter er du faktisk nødt til å høre på hva motparten har å si. Derfor: for å lære deg argumentasjonens gunst, er du faktisk først nødt til å lære deg å lytte. Det er da du får avdekt kundens egentlig behov, så sant du klarer å få dem til å åpne seg opp for deg om disse.

Kunsten å få til god lytting er derfor å roe ned egne tanker for å åpne opp for å ta inn det motparten sier. Ved å holde fokus på hva motparten sier, unngår vi «vinn – tap» fella der våre argumenter er viktigst, til en «lytte for å forstå»-modus der vi søker å forstå motparten.

Vi mener at du gjennom de utallige telefonsamtalene du planlegger å ta på sikt vil kunne trene opp denne evnen. Det å lytte til andre mennesker - og å vise empati - er en ferdighet du får bruk for i mange andre situasjoner enn salg, ikke minst som leder. En god grunn til å jobbe med møtebooking og forbedre dine argumentative evner er at denne treningen dermed gradvis vil lære deg dette, helt av seg selv. 

LES OGSÅ: Slik øker du din påvirkningskraft: Lær deg kunsten å lytte!

5) Lærer deg å bli en bedre storyteller 

Sist men ikke minst: Møtebooking hjelper deg faktisk med å bli en bedre storyteller. Du skal lytte først - og deretter når du er ferdig med å grave i kundens behov og har hørt på hva de har å si, så trekker du frem dine beste referansehistorier. Du forteller her levende om situasjoner som gir deg troverdighet og som viser hvordan du kan hjelpe kunden. Bruken av storytelling og referansehistorier er en egen metode for å fremstå som kompetent og troverdig overfor kjøper. Du kan også bruke disse til å få kjøper til å innrømme sin smerte overfor deg og til å åpne opp.

Akkurat det lover vi deg å snakke mer om på Salgsskolen - som akkurat har åpnet for påmelding nå

 

salg guide training 

SHARE THIS STORY | |

Søk

Nye artikler

Abonner på bloggen